Для використання в роботі

09.02.2016 21:41

«Організми і середовище існування» як узагальнюючий в біологічній освіті учнів 7 класу.

В типології уроків біології з дидактичними цілями виділяють урок узагальнення і систематизації знань. Основна дидактична мета його – приведення засвоєних учнями понять у струнку систему, яка передбачає розкриття і засвоєння зв’язків і відношень між її елементами. Кінцевим результатом засвоєння таких систем знань є свідоме оволодіння основними теоріями і провідними ідеями навчального предмета. Досягненню цієї дидактичної мети і сприяє спеціальний урок. Провести узагальнення – значить розкрити суть, закономірність, зв’язок одиничних предметів і явищ усередині якогось цілого. Визначення загального характеру предметів і явищ проводиться за допомогою таких розумових операцій, як аналіз, синтез, індукція, дедукція, тому на узагальнюючих уроках запитання і завдання учням мають бути націлені на формування саме таких умінь, а також на розвиток розумової діяльності.

Узагальнюючі уроки можна розділити на такі групи: урок з однієї конкретної теми, урок з декількох загальних тем, наприклад Покритонасінні, або уроки з розділу в цілому.  На узагальнюючих уроках найчастіше відсутнє вивчення нового матеріалу.

Завершується курс біології в 7-му класі розділом «Організми і середовище існування», що виконує функцію узагальнюючого й передбачає знайомство учнів з надорганізменими рівнями організації життя.

Вивчення розділу «Організми і їх середовище проживання» базується на теоретичних знаннях про видовому розмаїтті царств Рослин, Грибів, анатомо-морфологічних і фізіологічних особливостях рослинних і грибних організмів, отриманих учнями в ході вивчення курсу біології 7 класу. У ході знайомства з адаптивними особливостями різних екологічних груп організмів, що мешкають в різних умовах середовища також необхідна опора на теоретичні і практично знання з питань анатомії і морфології рослин, всього курсу біології 7 класу.

Також вивчення даної дисципліни має велике значення для формування вміння розпізнавати, описувати ознаки, класифікувати біологічні об'єкти (зокрема рослини різних екологічних груп), визначати їх видову приналежність.