План-конспект уроку на тему «Газообмін у легенях і тканинах» з теми «Дихання» (9 кл.).

Тема уроку: Газообмін у легенях і тканинах.

Мета навчальна: Ознайомити учнів з процесами газообміну в легенях і тканинах, показати роль дифузії в цих процесах, пояснити взаємозв’язок будови легень з функціями, що вони виконують; розкрити зв’язок між дихальною і кровоносною системами; дати поняття «склад повітря», «дифузія», «парціальний тиск», «гемоглобін», «оксигемоглобін», «артеріальна та венозна кров».

Мета виховна: сформувати науковий світогляд, показати значення знань будови та функцій органів легеневої системи для формування здорового способу життя; підкреслити важливість дотримання гігієнічних навичок і вмінь, що допомагають збереженню і зміцненню здоров’я (дихальна гімнастика); виховувати працьовитість, допитливість, бажання глибше пізнати свій організм; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих.

Мета розвивальна: підтримувати та розвивати в учнів стійкий пізнавальний інтерес до біології; розкрити взаємозв’язок між біологічними й фізичними явищами в організмі; розвивати загально біологічні уявлення  про обмін речовин,зв'язок організму із оточуючим середовищем, взаємозв’язок між будовою та функціями органів і систем; уміння логічно мислити та робити відповідні висновки; вміння логічно думати, виділяти головне, узагальнювати, робити висновки, висловлювати свої думки, розвивати мову та  учнів.

Тип уроку:комбінований.

Методи навчання: розповідь з елементами бесіди, робота зі схемами і таблицями, робота з підручником, складання опорних схем.

Обладнання: таблиця «Органи дихання», «Легені», «Органи кровообігу», «Фізкультура — запорука здоров’я», «Зміна складу повітря», моделі гортані й легень, схеми, підручник.

Література:

1)    Біологія людини: Підруч. для 9-го кл. серед, загальноосвіт. навч. закл. // М.Н. Шабатура, Н.Ю. Матяш., В.О. Мотузний. - 2-ге вид., перероб. - К.: Генеза, 2004.

2)    Людина та її здоров’я. Підручник для загальноосвітніх шкіл. Присяжнюк М.С. – К.: Фенікс, 1998.

3)    Біологія: Посібник для вступників до вузів / М.Є.Кучеренко, П.Г.Балан, Ю.Г.Вервес та ін. – К.: Либідь, 1994.

4)    Біологія у таблицях і схемах / Попович В.П., Сало Т.О. – К.: Країна мрій, 2008.

 

ХІД УРОКУ

 

1. Актуалізація опорних знань. (15-20 хв.)

1.1 Головоломка «Органи дихання»

У кільцях фігур впишіть назви органів дихальної системи і цифрами позначте шлях повітря в них.

Відповідь: 1. Рот + ніс. 2. Трахея. 3. Бронхи. 4. Легені. 5. Носоглотка. 6. Гортань.

1→5→6→2→3→4

1.2 Вправа «Так — ні».

1. Під щитоподібним хрящем розташовується надгортанник.

2. Кашель — це різкий рефлекторний видих через рот.

3. Гортань — орган голосоутворення.

4. Передня стінка трахеї прилягає до стравоходу.

5. У людини налічується 4 голосові зв’язки.

6. Між голосовими зв’язками є голосова щілина.

7. Трахея утворена з хрящових півкілець.

8. Задня стінка трахеї утворена щільною сполучною тканиною.

9. Висота голосу залежить від довжини голосових зв’язок.

10. Найменші складові бронхів називаються бронхіолами.

Відповідь:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

ні

так

так

ні

ні

так

так

ні

так

так

 

Наш організм – складна саморегульована система. Що потрібно організму для підтримання процесів життєдіяльності? В той же час, в організмі постійно утворюються продукти обміну, шкідливі і навіть отруйні. Процес виділення як складова частина обміну речовин – один з головних у збереженні гомеостазу. Які системи органів беруть участь у виділенні таких речовин? (Бесіда).

 

2. Мотивація навчальної діяльності. (2 хв.)

Відомо,що 15 квітня 1875 р. повітряна куля «Зенит», на борту якої знаходилися три людини, піднявся на 8000м. Коли куля приземлилася, то ще живим залишилася лише одна людина. Ніхто не міг пояснити причину трагедії, оскільки кисню на цій висоті було достатньо. Згодом причину встановив російський учений І.М. Сєченов. Ви зможете пояснити причину цієї трагедії, вивчивши матеріал уроку.

 

3. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. (2 хв.)

Тема нашого уроку «Газообмін у легенях і тканинах» і маємо на меті такі завдання:

1)    З'ясувати механізм газообміну в легенях та тканинах.

2)    Установити відповідність будови органів їхнім функціям.

3)    Показати роль дифузії в диханні.

4)    З'ясувати зв’язок між дихальною і кровоносною системами.

5)    Запам'ятати ключові поняття: склад повітря, дифузія, парціальний тиск, гемоглобін, оксигемоглобін, артеріальна кров, венозна кров.

 

4. Вивчення нового матеріалу. (10 хв.)

Зовнішнє дихання.

(газообмін у легенях)

 

О2 100 мм. рт. ст.                         О2 40 мм. рт. ст.                     оксигемаглобін

Альвеоли                                      венозна кров                               артеріальна кров

СО40 мм. рт. ст.                       СО46 мм. рт. ст.

 

-          Різниця парціальних тисків газів забезпечує процес дифузії.

-          Кров із венозної перетворюється на артеріальну і містить велику кількість  оксигемоглобіну.

Внутрішнє дихання.

(газообмін у тканинах)

>  О2                                                              <О2                                              О2

Артеріальна кров                               Тканинна рідина                                  Клітина                                                                                                                      (окиснення)

Венозна кров                                                <СО2                                           > С О2

-          В основі обміну газів у тканинах лежить явище дифузії.

-          Кров із артеріальної перетворюється на венозну. 

Газообмін у тканинах:

а) в цитоплазмі С6Н12О6 → 2С3Н6О+ 200 кДж

б) 2С3Н6О3 + 6О2 → 6Н2О + 6СО+ 2600 кДж

Один із учнів одержує завдання: обчислити кількість CO2, що виділяється за 30 хв уроку, якщо відомо, що в середньому кожний учень за 1 хв видихає 250 мл CO2 і приблизно стільки ж вдихає O2. Результати оголошуються учням класу.

1. Під час роботи м’язів прискорюється обмін речовин в організмі (окисні процеси) і збільшується вміст CO2 у видихуваному повітрі.

2. Протягом уроку в повітрі збільшується вміст CO2 . Отже, на кожній перерві слід провітрювати приміщення класу, що допомагає зберегти добру працездатність протягом дня.

Хімічні зміни крові

Фізичні закономірності

4) Зміни з кров’ю у малому та великому колах кровообігу (біологічні)

Робота учнів з підручником та складання схеми (мал. 62, с. 146).

 

5. Закріплення нового матеріалу. (7 хв.)

Підготовленні завдання роздруковані або в друкованому зошиті.

Завдання  1. Закінчити речення:

Газообмін між кров'ю й тканинами  відбувається завдяки різниці___________тиску.

Газообмін між кров'ю й тканинами  відбувається завдяки явищу ___________.

Завдання 2. Виконати тестові завдання:

I – в.

 

II – в.

  1. Окисні процеси у клітинах
  1. Поглинання О2 й виділення СО2 - це

                                                     а)Зовнішнє дихання

                                                     б)Внутрішнє дихання

  1. Обмін газів між кров’ю та

легенями

 

  1.  Обмін газів між кров’ю та

       тканинами

                                                      а) осмос

                                                      б) окиснення

                                                      в) дифузія

  1. Парціальний тиск СО2в легенях

 

  1. Парціальний тиск О2 у венозній крові

                                                      а)  40 мм. рт. ст                                                      

                                                      б)  46 мм. рт. ст

                                                      в)  100 мм. рт. ст.

 

  1. Перетворення артеріальної крові у венозну відбувається завдяки різниці тиску

 

  1. Перетворення венозної крові в артеріальну відбувається завдяки різниці тиску

                                                      а) атмосферному

                                                      б) парціальному

                                                      в) альвеолярному

 

6. Узагальнення. (5 хв.)

Завдяки газообміну в легенях і тканинах клітини нашого організму насичуються О2 (зовнішнє дихання), необхідним для окисних процесів (Q), звільняються від СО2 (внутрішнє дихання) — одного з продуктів життєдіяльності організму. Процеси газообміну поєднують взаємодію біологічних, фізичних і хімічних явищ та закономірностей, властивих живій природі.

Пояснення причини загибелі людей на повітряній кулі «Зенит».(на висоті 7-8 км. швидко знижується парціальний тиск  О2 і артеріальна й венозна кров стають схожі за своїм складом).

 

7. Оцінювання. Мотивація оцінювання. (2 хв.)

Оцінювання роботи учнів протягом уроку. Необхідно відмітити тих, хто активно працював, доповнював.

8. Домашнє завдання. (2 хв.)

ü  Вивчити § 35–37, повторити § 33, 34, читати § 38;

ü Користуючись підручником, заповніть таблицю «Захворювання органів дихання»

Захворювання

Причини

Перебіг

Профілактика

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ü  Для подальшого вивчення теми «Дихання» підготувати повідомлення на задані теми (творче завдання, додаткові бали):

1. Захворювання органів дихання: види, профілактика і лікування. Засоби народної медицини.

2. Вплив шкідливих звичок на органи дихання.

3. Боротьба за чистоту повітря.

4. Перша допомога в разі зупинки дихання (електротравми, утоплення, шок).

ü Відповісти на питання (творче завдання, додаткові бали):

–  У вас відключили опалення і мама запалила духовку газової плити, щоб обігріти квартиру. Що ви порадите мамі?

–  У вашій спальні багато кімнатних квітів. Чому взимку після сну ви відчуваєте слабкість? Як собі допомогти?