Позаурочна робота з біології

09.02.2016 21:44

Позаурочна робота – це форма організації учнів для виконання ними після уроків обов'язкових, пов'язаних із вивченням курсу, практичних робіт за індивідуальним або груповими завданнями вчителя. За змістом ця робота збігається з навчальними заняттями, і її результати оцінюються вчителем.

Позаурочна робота – надзвичайно важливий компонент навчального процесу, що відбувається за взаємодії розуму, волі, емоцій учнів і вимагає чіткої організації. Вона дає широкі можливості для розвитку творчої активності учнів, їхніх нахилів, здібностей та інтересів.

Найбільші можливості для розвитку біологічних знань і здібностей учнів дають безпосередня робота з об'єктами живої природи й спостереження: досліди в кабінеті біології або на шкільній навчально-дослідній земельній ділянці, ознайомлення із сільськогосподарським виробництвом тощо.

Виконання позаурочної роботи може бути різним залежно від характеру завдання й часу, необхідного для проведення тих чи інших дослідів або спостережень. Іноді виконання завдань доводиться переносити на весняно-літній період.

До позаурочних робіт належать і літні завдання, що передбачені програмою. Учні проводять фенологічні спостереження за ростом і розвитком рослин у природі, на шкільній навчально-дослідній земельній ділянці.

Дослідження закономірностей розвитку рослин і тварин у природ­них умовах підвищує рівень знань школярів, сприяє формуванню в них практичних умінь та навичок, свідомому виборові професії.

У процесі досліджень учні дізнаються про методи застосування досягнень науки на практиці, залучаються до наукового пошуку.

Вивчення будови й життя рослин та їхньої систематики учнями 7 класів пов'язується із закладанням дослідів на шкільній навчально-дослідній земельній ділянці. Майже кожна тема з розділу «Рослини» за своїм змістом може бути предметом дослідної роботи учнів.

Працюючи в шкільному плодово-декоративному розсаднику, учні 7 класів удосконалюють свої знання й набувають важливих практич­них умінь і навичок. Зокрема, з питань статевого й вегетативного роз­множення плодово-ягідних рослин та вирощування садивного матеріа­лу вони набувають таких важливих практичних умінь і навичок, як підготовка насіння плодових порід до сівби, висівання насіння, пікіру­вання, окулірування, прищипування бічних пагонів для керування рос­том рослини, формування крони тощо.

Зокрема, досліди з картоплею можна проводити в напрямках вивчення ролі способів розмноження, способів посадки, підживлення добривами, агротехнічних способів обробітку, сортовивчення тощо, кожний з яких проводить інша ланка студентів (аналогічно ланкам учнів). При цьому кожна ланка вивчає певну умову вирощування і її дослідження є частиною загального досліду. Це дає змогу продемонструвати проведення дослідів на виявлення основних закономірностей природи, що з’ясовує основні потреби найбільш важливих у сільському господарстві рослин, та агротехнічні прийоми їх вирощування відповідно до біологічних особливостей.

Догляд за посівами картоплі - комплекс агротехнічних заходів, спрямований на створення оптимальних умов для росту й розвитку рослин впродовж усього періоду вегетації і створення сприятливих умов для збирання бульб. Залежно від типу грунту, засмічення полів, стану рослин, погодних умов рекомендовано різні заходи догляду та їх поєднання: розпушування, підгортання, розпушування або підгортання з боронуванням, обробка гербіцидами. При цьому необхідно враховувати температурно-вологісний режим у гребені, стадію розвитку рослин, вид бур’янів і призначення картоплі. Усі вони спрямовані на підтримання грунту в пухкому стані за оптимальної щільності, боротьбу з бур'янами і створення до збирання заданих параметрів гребенів, у яких весь урожай знаходиться над дном борозни, що й забезпечує ефективне збирання.

 

Перелік використаних джерел:

1.                  Організація роботи гуртків сільськогосподарського напрямку. Еколого- натуралістичний вісник Придніпров’я №2. За ред. Г.Б. Мегеги. - Дніпропетровськ, 2005.

2.            Балан В.М., Клименко С.А. та ін.. Організація дослідницької роботи. Методичні рекомендації та програми гуртків еколого-натуралістичного профілю в школах та позашкільних закладах. - К. фірма «Віпол», 1996.

3.            Організація і зміст еколого-натуралістичної та дослідницької роботи з учнями і юннатами на шкільних навчально-дослідних земельних ділянках. Навчально-методичний посібник. Упорядник - О.В.Золотова. - Хмельницький, Поділля, 2000.

4.                 Суряднова В.П. Літні завдання учням з біології: Посібник для вчителя. – К.: Рад. шк., 1989. – 128 с.

5.                 Основи грунтознавства і землеробства: Підруч. / В.П.Гордієнко, М.В.Недвига, О.С.Осадчий, М.Г.Осінній / За ред. В.П.Гордієнка. – Київ, 2000. – 390 с.